zondag 9 november 2014

Verstoppen is de truc


Al sinds de kinderen klein zijn, probeer ik ze al zo veel mogelijk vers eten voor te zetten. Het meest verse was natuurlijk de moedermelk die ze tot hun 10e maand wilden drinken. Maar ook de eerste spaghetti bolognese maakte ik zelf. Geen toevoegingen, geen zout, veel geduld en heerlijk vond mijn dochter het. Mijn zoon, de tweede, at eigenlijk al veel sneller met de pot mee. Even de staafmixer eroverheen en alle stamppotten, pasta en rijstgerechten at hij met smaak.

Sinds december wordt er bij mij de Beebox thuis gebracht. Ik was op zoek naar meer streekgebonden eten. Ik ben ervan overtuigd dat van hoe dichterbij de groente en het vlees komt, hoe minder milieubelastend het is. In de Beebox vind ik dat. En dat het nog biologisch is, vind ik mooi meegenomen. Ik hoef niet meer te zoeken op marktjes, boerderijen of natuurwinkeltjes. Donderdagavond staat er een kratje klaar met de meest verschillende groente en fruit, één keer vlees, brood, melk en sap.

De kinderen vinden het een cadeautje iedere week. Wat zou er nu weer inzitten? Ze zijn gek op eieren, het brood is altijd op in een wip en het fruit is eigenlijk net te weinig. Daar zit het probleem ook niet. Het gaat om de groente. Het is natuurlijk hartstikke vers, ziet er goed uit, maar het komt best vaak voor dat ze het nog nooit gegeten hebben. En datzelfde geldt ook voor mij. Dus duik ik de kookboeken en receptenblogs in om maar een idee te hebben hoe het wordt klaargemaakt.
Inmiddels heb ik het wel door wat het beste werkt: verstoppen! En lekker stampen met aardappels. Dus eten we gestampte pastinaak, waar ook wat wortels doorheen zitten. Romanesco kool, een soort groene bloemkool, lijkt gestampt net op broccoli. Koolraap wordt al iets lastiger want dat lijkt nergens op, maar dan werkt een schepje suiker bij het koken ook nog wel goed.

Mijn dochter is nu gek op waterkerssoep. Ik had geen idee wat ik met de waterkers aan moest, totdat er op het zakje een soeprecept stond. Verstopt in de soep dus.


Ik blijf het proberen, net zoals ze klein wanneer ze aan alle smaken moesten wennen. Lastiger zijn de rode kool en bietjes, in de kleuren rood, geel en gestreept. Ik vind het heerlijk, maar de twee ukkepukken eten het helaas echt niet. Iemand nog goede verstoptips?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten